Księgowość uproszczona oraz pełna –...


Autor: aleksander_babiarz
27 kwietnia 2014, 12:54

Sporo małych przedsiębiorców wykorzystuje księgowość w formie uproszczonej, nie biorąc w ogóle pod uwagę skorzystania z pełnej księgowości. Na czym będą polegały najważniejsze różnice w odniesieniu do tych form? Uproszczona księgowość w zasadzie zasięgiem swym obejmuje prostego typu narzędzia służące do obliczania należnego państwu podatku. Przedsiębiorca uzyskuje więc informacje o swoich dochodach i należnych podatkach. Pełna księgowość natomiast, będzie się opierać na kompleksowym systemie tworzenia informacji finansowej o firmie. Będzie obejmować zatem szczegółowe dane w zakresie przychodów, rozchodów i inwestycji. Uproszczona księgowość (czyli karta podatkowa, ryczałt ewidencjonowany, księga przychodów i rozchodów) jest systemem stosunkowo niedrogim i wystarczającym dla przedsiębiorcy, którego interesują jedynie dane, które dotyczą wysokości osiąganych dochodów oraz podatków. Podstawową rolą dla pełnej księgowości jest precyzyjne określanie i kontrola stanu finansów danego przedsiębiorstwa. Obejmuje ona w związku z powyższym nie tylko obliczanie odprowadzanych do państwa podatków, ale też – a może: w głównym stopniu – ewidencjonowanie wszelkich przepływów środków pieniężnych w obiegu konkretnej firmy.